Στην Ολομέλεια της Βουλής εισάγεται αύριο, Πέμπτη (25/6), προς συζήτηση ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας του σχετικού νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.
Το νομοσχέδιο, βασική πρόβλεψη του οποίου αποτελεί η θεσμοθέτηση εκλογής δημάρχων σε έναν γύρο, έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία από την επιτροπή. Επί της αρχής, η Νέα Δημοκρατία τάχθηκε υπέρ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και Πλεύση Ελευθερίας καταψήφισαν. Το ΠΑΣΟΚ, η Ελληνική Λύση και η Νίκη επιφυλάχθηκαν για τη συζήτηση στην Ολομέλεια.
Ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, υποστήριξε ότι η αλλαγή του εκλογικού συστήματος στις αυτοδιοικητικές εκλογές, με την κατάργηση του δεύτερου γύρου, ενισχύει τη συμμετοχή και ενδυναμώνει τη θέση των δημάρχων. Παράλληλα, σημείωσε ότι το νέο πλαίσιο ευνοεί τις προεκλογικές συνεργασίες και τη διαμόρφωση κοινών ψηφοδελτίων, ενισχύοντας τον προγραμματικό διάλογο πριν από τις εκλογές.
Αναφερόμενος στο ζήτημα της μεταφοράς αρμοδιοτήτων προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο κ. Λιβάνιος τόνισε ότι απαιτείται μια συνολικότερη και ουσιαστική συζήτηση. Ενδεικτικά ανέφερε το ενδεχόμενο η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση να αναλάβει τη διαχείριση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, κατά το πρότυπο του Transport for London, καθώς και άλλες αντίστοιχες λειτουργίες που σήμερα υπάγονται στο κεντρικό κράτος.
Ωστόσο, όπως επισήμανε, υπάρχουν και ζητήματα που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή, όπως η διαχείριση των Κέντρων Υγείας, για τα οποία εξέφρασε επιφυλάξεις σχετικά με το αν θα λειτουργούσαν αποτελεσματικότερα εκτός του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ).


