250 «έξυπνες» γέφυρες στην Ελλάδα θα εκπέμπουν προειδοποιήσεις κινδύνου
Πολλές έχουν ξεπεράσει τον θεωρητικό χρόνο ζωής ή υποφέρουν από έλλειμμα συντήρησης
Με την υποστήριξη τεχνολογιών Internet of Things (IoT), περισσότερες από 250 γέφυρες στις 13 Περιφέρειες της χώρας αποκτούν δίκτυο αισθητήρων και ενόργανη παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο: μετρήσεις δονήσεων/επιταχύνσεων, παραμορφώσεων, φορτίων, στάθμης υδάτων και θερμοκρασίας θα μεταδίδονται σε ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα, επιτρέποντας έγκαιρες παρεμβάσεις συντήρησης και αποφυγή κινδύνων.
Γιατί έχει σημασία
Σύμφωνα με μελέτες του κλάδου, στην Ελλάδα υπάρχουν >17.000 οδικές και σιδηροδρομικές γέφυρες· πολλές είτε έχουν φτάσει/ξεπεράσει τον θεωρητικό κύκλο ζωής τους είτε εμφανίζουν συσσωρευμένο έλλειμμα συντήρησης. Επιπλέον, παλαιότερες κατασκευές (ιδίως προ του 1993) δεν ενσωματώνουν επαρκή αντισεισμικό σχεδιασμό ούτε πρόβλεψη για τα σημερινά, αυξημένα κυκλοφοριακά φορτία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο υπερυψωμένος Κηφισός, που σχεδιάστηκε για περίπου 2.000 οχήματα/λωρίδα/ώρα, αλλά συχνά δέχεται πολλαπλάσιο φόρτο.
Πώς λειτουργεί
Το δίκτυο «έξυπνων» γεφυρών περιλαμβάνει καταγραφικούς σταθμούς με αδιάλειπτη επικοινωνία, επιταχυνσιογράφους, αισθητήρες παραμόρφωσης, στάθμης υδάτων και θερμοκρασίας. Τα δεδομένα αναλύονται από ειδικούς αλγόριθμους/AI και τροφοδοτούν το κεντρικό σύστημα δομικής παρακολούθησης, ώστε οι μηχανικοί να εκτιμούν την φέρουσα ικανότητα και τη δομική υγεία σε βάθος χρόνου και να παρεμβαίνουν προληπτικά.
Πρώτο κύμα: 36 γέφυρες της Αττικής
Εγκαθίστανται κατά προτεραιότητα σε σημεία με πολύ υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο. Ενδεικτικά, στη σύμβαση περιλαμβάνονται:
-
Υπερυψωμένος Κηφισού
-
Έξοδος Λ. Κηφισού (προς Λαμία) για Κόρινθο
-
Έξοδος Λ. Αθηνών (προς Αθήνα) για Λαμία
-
Λ. Ποσειδώνος επί ρέματος Πικροδάφνης
-
Α/Κ Πειραιώς & Χαμοστέρνας
-
Α/Κ Τατοΐου & Λ. Κύμης
-
Α/Κ Πέτρου Ράλλη & Κων/πόλεως
-
Α/Κ Λ. Συγγρού & Λαγουμιτζή
-
Α/Κ Λ. Κηφισού & Λ. Ποσειδώνος (έξοδος προς Πειραιά)
-
Λ. Ποσειδώνος άνωθεν Π. Μυρτιδιωτίσσης
-
Α/Κ Λ. Κηφισίας & Λ. Κατεχάκη
-
Έξοδος Καλλιρόης προς Πειραιώς (ρεύμα Συγγρού → Πειραιά)
-
Ισόπεδη γέφυρα Λ. Ποσειδώνος (ΣΕΦ) προς Εθνάρχου Μακαρίου & Δημ. Φαληρέως
-
Α/Κ Λ. Κατεχάκη & Εθν. Αντιστάσεως Καισαριανής
-
Α/Κ Λ. Μεσογείων & Κατεχάκη
-
Α/Κ Λ. Κηφισού & Πειραιώς
-
Α/Κ Λ. Κηφισού & Τσούντα
-
Ισόπεδη Λ. Κηφισού & Αχαρνών
-
Α/Κ Λ. Κηφισού & Πίνδου
-
ΝΕΑΟΚ επί Σαρανταπόταμου
-
Α/Κ Λ. Συγγρού & Χαροκόπου
-
Α/Κ Λ. Συγγρού & Αγ. Πάντων
-
Α/Κ Λ. Συγγρού & Δαβάκη
-
Α/Κ Λ. Συγγρού & Σπάρτης
-
Α/Κ Λ. Συγγρού & Αμφιθέας
-
Κόνωνος άνωθεν γραμμών ΗΣΑΠ
-
Έξοδος Αλιπέδου προς Λ. Ηρώων Πολυτεχνείου (άνωθεν ΗΣΑΠ)
-
Α/Κ Παλαιάς Παραλιακής
-
Λ. Ποσειδώνος επί ρέματος οδού Βάθη (Δ. Αλίμου)
-
Λ. Ποσειδώνος (προς Σούνιο) στο ύψος Λίμνης Βουλιαγμένης
-
Α/Κ Λ. Κηφισίας & Καποδιστρίου (Σίδερα Χαλανδρίου)
-
Λ. Κηφισίας & Σπύρου Λούη
-
Α/Κ Λ. Βουλιαγμένης & Κρήνης
-
Α/Κ Λ. Σταυρού–Λαυρίου & Αγ. Σεραφείμ
-
Λ. Σταυρού–Λαυρίου επί εποχιακού ρέματος (Παλαιοκαμάριζα)
-
Α/Κ Λ. Σχιστού–Σκαραμαγκά & συνδετήριος κλάδος λιμένα COSCO
Χρονοδιάγραμμα & επόμενα βήματα
Το έργο «τρέχει» σταδιακά σε όλη τη χώρα, με επόμενες φάσεις σε Κρήτη (18 γέφυρες), Δυτική Ελλάδα (20), κατόπιν Θεσσαλία, Δυτική Μακεδονία, Νότιο Αιγαίο, και στη συνέχεια Κεντρική/Ανατολική Μακεδονία–Θράκη, Ήπειρο, ενώ στην τελική σύμβαση εντάσσονται Πελοπόννησος, Στερεά Ελλάδα, Βόρειο Αιγαίο και Ιόνια Νησιά. Στόχος είναι η ολοκλήρωση του πυρήνα του δικτύου έως 30 Ιουνίου 2026.


