Ομόφωνα ενέκρινε η Δημοτική Επιτροπή Ρόδου, κατά τη συνεδρίασή της τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου, την παροχή υπηρεσιών αστικού συγκοινωνιακού έργου με λεωφορεία στον δήμο.
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν η σκοπιμότητα, η σχετική μελέτη καθώς και οι όροι της διακήρυξης του ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού για την εκτέλεση της αστικής συγκοινωνίας στη Ρόδο, με διάρκεια ενός έτους και δυνατότητα προαίρεσης για ακόμη ένα έτος, έως και την ολοκλήρωση της διαδικασίας μέσω του ΕΣΗΔΗΣ.
Σύμφωνα με τη μελέτη σκοπιμότητας, ο διαγωνισμός προκηρύσσεται με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής κατοίκων και επισκεπτών και την ορθολογική διαχείριση των αστικών συγκοινωνιών, σε πλήρη συμμόρφωση με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία. Για την επίτευξη των στόχων αυτών προβλέπεται η αξιοποίηση του υπάρχοντος προσωπικού και εξοπλισμού του δήμου σε συνέργεια με τα μέσα που θα διαθέσει ο ανάδοχος.
Το σκεπτικό της απόφασης
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, την τελευταία τριετία καταγράφεται σημαντική αύξηση των αφίξεων στο αεροδρόμιο «Διαγόρας», κυρίως από το εξωτερικό, ενώ αυξημένος είναι και ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας, γεγονός που επιβαρύνει ιδιαίτερα το κέντρο της Ρόδου τις ώρες αιχμής. Παράλληλα, η διασπορά των τουριστικών εγκαταστάσεων σε ολόκληρο το νησί και η έντονη εποχική αύξηση του πληθυσμού δημιουργούν αυξημένες ανάγκες μετακίνησης και επιτείνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Το μοντέλο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, όπως τονίζεται, επιβάλλει τον ανασχεδιασμό των συγκοινωνιών με έμφαση σε καθαρές τεχνολογίες, μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, καλύτερη διαχείριση ροών και βελτίωση της προσβασιμότητας.
Οικονομικά στοιχεία και εμπειρία 2025
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα οικονομικά στοιχεία της Διεύθυνσης Συγκοινωνιών, σύμφωνα με τα οποία το 2025 καταγράφηκε αύξηση εσόδων κατά 64% σε σχέση με το 2024, με την άνοδο να ανέρχεται περίπου στο 1,5 εκατ. ευρώ. Η βελτίωση αυτή αποδίδεται στις συμβάσεις που συνήφθησαν από τον Απρίλιο του 2025 μέσω διεθνών διαγωνισμών.
Με την ανάδειξη αναδόχου, λειτούργησαν πλήρως βασικές γραμμές, όπως Ρόδος–Φαληράκι και Ρόδος–Αεροδρόμιο, με αυξημένη συχνότητα δρομολογίων, ενώ ενισχύθηκαν και άλλες γραμμές κατά τις ώρες αιχμής της θερινής περιόδου. Όπως επισημαίνεται, η ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου σε δωδεκάμηνη βάση αναμένεται να οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση εσόδων και ποιοτικότερη παροχή υπηρεσιών.
Στόχοι για το 2026
Για το 2026 κρίνεται αναγκαία η αναπροσαρμογή του προγράμματος δρομολόγησης, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες κατοίκων, εργαζομένων, επισκεπτών και μαθητών, καθώς και η αυξημένη ζήτηση που προκαλεί η άνοδος των Ι.Χ. οχημάτων. Μεταξύ των βασικών στόχων του δήμου περιλαμβάνονται η άρση της γεωγραφικής και κοινωνικής απομόνωσης περιοχών, η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, η βιωσιμότητα των συγκοινωνιακών δικτύων και η προώθηση της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Διαπιστωμένα προβλήματα
Η μελέτη καταγράφει σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό και εξοπλισμό, παλαιότητα του στόλου, συχνές βλάβες, υψηλό κόστος συντήρησης, αυξημένες εκπομπές ρύπων και περιορισμένη επιχειρησιακή ετοιμότητα. Από τα 36 λεωφορεία του στόλου, διαθέσιμα καθημερινά είναι κατά μέσο όρο λιγότερα από 16 τον χειμώνα και περίπου 21 το καλοκαίρι.
Η λύση της συμπληρωματικής ανάθεσης
Για την αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων, κρίνεται αναγκαία η συμπληρωματική υποστήριξη του συγκοινωνιακού έργου μέσω εξωτερικού αναδόχου. Ο ανάδοχος θα συνδράμει –και δεν θα υποκαταστήσει– τη Διεύθυνση Συγκοινωνιών, καλύπτοντας κρίσιμες γραμμές, αυξάνοντας τη συχνότητα δρομολογίων και βελτιώνοντας την εξυπηρέτηση σε απομακρυσμένες περιοχές.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το κόστος εκτέλεσης του έργου από τον δήμο για 12 μήνες θα ανερχόταν σε περίπου 4 εκατ. ευρώ, χωρίς την αγορά νέων λεωφορείων, ενώ η εκτέλεσή του από ανάδοχο εκτιμάται στα 3,2 εκατ. ευρώ.
Τι προσδοκά ο δήμος
Ο δήμος προσδοκά αξιόπιστη και ποιοτική εκτέλεση δρομολογίων, μείωση χρόνου αναμονής, καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών και επισκεπτών, αύξηση εσόδων και συνολική αναβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου, το οποίο εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει και ως έμμεση διαφήμιση για το νησί.


