Η απόφαση για το κλείσιμο τριών ταχυδρομικών καταστημάτων των ΕΛΤΑ στη Ρόδο —του 2ου καταστήματος πόλης, της Ιαλυσού και της Αφάντου— προκάλεσε εύλογη ανησυχία και αγανάκτηση. Δεν πρόκειται απλώς για μια επιχειρησιακή αναδιάρθρωση ενός οργανισμού με οικονομικές δυσκολίες, αλλά για μια επιλογή που πλήττει άμεσα τη νησιωτικότητα, την καθημερινότητα και την κοινωνική συνοχή.
Για πολλές περιοχές του νησιού, το ταχυδρομείο είναι κάτι πολύ περισσότερο από σημείο συναλλαγών: είναι σημείο επικοινωνίας, εμπιστοσύνης, κοινωνικής επαφής. Εκεί πληρώνονται συντάξεις και λογαριασμοί, αποστέλλονται έγγραφα, φάρμακα και μικροδέματα από συγγενείς που ζουν μακριά. Η απώλεια αυτής της φυσικής παρουσίας σημαίνει αποκλεισμό —ιδίως για ηλικιωμένους, ευάλωτους πολίτες και μικρές επιχειρήσεις.Το επιχείρημα της «ψηφιακής μετάβασης» δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ως άλλοθι για την αποψίλωση των δημοσίων υπηρεσιών στα νησιά. Αντίθετα, η Ρόδος —με χιλιάδες μόνιμους κατοίκους, εκατοντάδες επιχειρήσεις και εκατομμύρια επισκέπτες— χρειάζεται ενισχυμένες υποδομές εξυπηρέτησης.
Ωστόσο, μετά τις έντονες αντιδράσεις φορέων και κατοίκων, η διοίκηση των ΕΛΤΑ προχώρησε σε μερική αναδίπλωση: προς το παρόν κλείνει μόνο το 2ο κατάστημα πόλης, ενώ τα υποκαταστήματα Ιαλυσού και Αφάντου παραμένουν υπό επανεξέταση, με πιθανή συνέχιση της λειτουργίας τους τουλάχιστον για το προσεχές διάστημα. Αυτή η εξέλιξη δείχνει πως, όταν η κοινωνία αντιδρά τεκμηριωμένα, μπορεί να φρενάρει αποφάσεις που πλήττουν το δημόσιο συμφέρον.
Από την αδράνεια στη δράση: 5 προτάσεις για βιώσιμη λύση
1. Πάγωμα κάθε σχεδίου κλεισίματος έως ότου υπάρξει τεκμηριωμένη κοινωνική και οικονομική αποτίμηση των επιπτώσεων στις περιοχές που εξυπηρετούσαν τα καταστήματα.
2. Ενίσχυση του προγράμματος “ΕΛΤΑ κατ’ οίκον” με κινητές μονάδες και ταχυδρόμους εξοπλισμένους με POS και tablets, ώστε να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις απομακρυσμένων περιοχών.
3. Δημιουργία τοπικών πρακτορείων συνεργασίας με επιχειρήσεις ή δημοτικά σημεία εξυπηρέτησης, διατηρώντας την εμπορική ταυτότητα των ΕΛΤΑ αλλά μειώνοντας το λειτουργικό κόστος.
4. Ψηφιακός εκσυγχρονισμός με κοινωνική δικλείδα — εγκατάσταση αυτόματων θυρίδων (parcellockers) σε κομβικά σημεία του νησιού και εκπαίδευση πολιτών στη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών.
5. Κρατική χρηματοδότηση της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, όπως συμβαίνει σε χώρες της Ε.Ε., ώστε να διασφαλίζεται η παρουσία του ταχυδρομείου σε κάθε νησί της χώρας.
Η νησιωτικότητα δεν είναι στατιστικό μέγεθος — είναι δικαίωμα
Η Ρόδος και τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με τα ίδια μέτρα και σταθμά που εφαρμόζονται στην ηπειρωτική Ελλάδα. Η νησιωτικότητα δεν είναι ρητορικό σχήμα· είναι υποχρέωση της Πολιτείας να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες και υπηρεσίες σε κάθε πολίτη, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας του.
Αν δεν το κάνει, τότε δεν μιλάμε για εξορθολογισμό — αλλά για εγκατάλειψη.
Η παρουσία των ΕΛΤΑ στα νησιά είναι σύμβολο του κράτους που φροντίζει, που βρίσκεται δίπλα στον πολίτη. Η Ρόδος αξίζει αυτήν την παρουσία — όχι την απουσία.
Βάιος Καλοπήτας
Μηχανικός Περιβάλλοντος MSc
Πρόεδρος Αναπτυξιακού Οργανισμού Δήμου Ρόδου «ΚΟΛΟΣΣΟΣ 2047 Α.Ε.»


