Κυριακή, 26 Οκτωβρίου, 2025
22.7 C
Rhodes
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

    Υπουργείο Ναυτιλίας: Σχέδιο για αποτροπή αύξησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

    ΚΟΡΥΦΑΙΑ

    Τη δυνατότητα κρατικής παρέμβασης προκειμένου να αποφευχθούν αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, λόγω της υποχρεωτικής χρήσης ακριβότερου καυσίμου από τον Μάιο, εξετάζει το Υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών.

    Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του νέου υπουργού Βασίλη Κικίλια, στο τραπέζι βρίσκεται η δημιουργία ενός εκπτωτικού μηχανισμού – πιθανόν υπό τη μορφή κουπονιού – που θα στοχεύει στη στήριξη της «λαϊκής οικογένειας» και της μεσαίας τάξης, ώστε να μην επιβαρυνθούν οικονομικά όσοι σχεδιάζουν να ταξιδέψουν ακτοπλοϊκώς για τις διακοπές τους.

    Ο υπουργός, από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων του, είχε δηλώσει πως προτεραιότητά του είναι όχι μόνο η αποτροπή αυξήσεων στα εισιτήρια ενόψει καλοκαιριού, αλλά – ει δυνατόν – και η μείωσή τους. Μιλώντας στην ΕΡΤ, επανέλαβε ότι η κυβέρνηση θα στηρίξει την οικογένεια «με ένα, δύο, τρία παιδιά και ένα αυτοκίνητο» ώστε να μπορέσει να μετακινηθεί με πλοίο για τις διακοπές της. Υπενθύμισε, μάλιστα, πως η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει ξαναπάρει ανάλογες πρωτοβουλίες στο παρελθόν.

    Στην προσπάθεια αυτή θα συνδράμουν και οι ίδιες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ήδη, η Attica Group ανακοίνωσε εκπτώσεις για ομάδες 3-5 ατόμων ενόψει του Πάσχα. Οι τελικές αποφάσεις για το συνολικό πακέτο μέτρων αναμένονται σύντομα.

    Το υπουργείο εξετάζει δύο κύριες επιλογές: είτε την επιδότηση του νέου καυσίμου μέσω παρέμβασης στα διυλιστήρια, είτε την παροχή εισοδηματικά στοχευμένων εκπτωτικών κουπονιών. Παράλληλα, θα υπάρξει πίεση προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να ενισχύσουν την εκπτωτική πολιτική τους.

    Τι αλλάζει από 1η Μαΐου – Ποιο είναι το νέο καύσιμο

    Από την 1η Μαΐου, όλα τα πλοία που πλέουν εντός της Μεσογείου θα είναι υποχρεωμένα να χρησιμοποιούν καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,1%), γνωστό ως Low Sulfur Marine Gasoil (LS-MGO). Το συγκεκριμένο καύσιμο είναι ακριβότερο έως και 50% σε σχέση με τα σημερινά καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, γεγονός που – σύμφωνα με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες – μεταφράζεται σε αναγκαία αύξηση της τιμής των εισιτηρίων έως και 10-12%.

    Αξίζει να σημειωθεί πως για τα ταχύπλοα, που ήδη χρησιμοποιούν αυτό το καύσιμο, δεν αναμένεται αλλαγή στο κόστος. Το ίδιο ισχύει και για τα συμβατικά πλοία που διαθέτουν συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) και συνεπώς μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το υπάρχον καύσιμο. Στην Ελλάδα, scrubbers διαθέτουν τα πλοία των Μινωικών Γραμμών και οκτώ πλοία της Attica Group που εξυπηρετούν κυρίως τις γραμμές Κρήτης και Αδριατικής – άρα σε αυτές τις γραμμές δεν αναμένονται αυξήσεις.

    Εντατικοί έλεγχοι και παρακολούθηση τιμών

    Το υπουργείο Ναυτιλίας, μέσω του Παρατηρητηρίου Τιμών Ναύλων και της ισχύουσας νομοθεσίας, έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί την εξέλιξη των τιμών ανά γραμμή και ανά πλοίο. Κάθε αλλαγή τιμής εισιτηρίου πρέπει να κοινοποιείται εντός τριών ημερών στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου.

    Σήμερα, περίπου το 40% των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων πωλείται με κάποια μορφή έκπτωσης. Ορισμένες από αυτές είναι υποχρεωτικές και αφορούν ειδικές ομάδες (π.χ. άποροι, ΑμεΑ, συνταξιούχοι ΝΑΤ, παιδιά έως 10 ετών) χωρίς ωστόσο να υπάρχει αντίστοιχη κρατική αποζημίωση προς τις εταιρείες – κάτι που διαφέρει σε σχέση με άλλους τρόπους μεταφοράς, όπως τα ΚΤΕΛ.

    Το στοίχημα της κυβέρνησης είναι να ισορροπήσει ανάμεσα στις περιβαλλοντικές υποχρεώσεις και την οικονομική προσιτότητα των ακτοπλοϊκών μετακινήσεων, προστατεύοντας τα νοικοκυριά και τον τουρισμό.

    - Advertisement -spot_img
    - Advertisement -spot_img

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ