Οι σπουδαστές των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ) στη Ρόδο και την Κρήτη διαμαρτύρονται για την υποβάθμιση των σπουδών τους, καταγγέλλοντας ότι οι σχολές τους εξισώνονται σταδιακά με τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), παρά το γεγονός ότι εισάγονται μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων. Οι σπουδαστές υπογραμμίζουν ότι αυτή η προσέγγιση μειώνει την αξία της εκπαίδευσής τους και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης τουριστικής βιομηχανίας.
Η αντίδραση προκλήθηκε από πρόσφατη προκήρυξη του ΑΣΕΠ για πρόσληψη διδακτικού προσωπικού στις ΑΣΤΕ, η οποία απαιτεί την κατοχή Πιστοποίησης Εκπαιδευτών Ενηλίκων από τον ΕΟΠΠΕΠ, μια απαίτηση που εφαρμόζεται κυρίως στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης. Οι σπουδαστές, σε συνεργασία με τους καθηγητές, εκφράζουν την αντίθεσή τους, επισημαίνοντας ότι η συγκεκριμένη απαίτηση δεν αφορά την τυπική εκπαίδευση, στην οποία ανήκουν οι ΑΣΤΕ.
Αιτήματα των Σπουδαστών και Καθηγητών
Οι σπουδαστές διεκδικούν την κατάργηση της απαίτησης για την Πιστοποίηση Εκπαιδευτών Ενηλίκων και προτείνουν την πρόσληψη μόνιμων καθηγητών με αυστηρά κριτήρια, οι οποίοι να διαθέτουν ειδική κατάρτιση και άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας. Αυτό θεωρούν ότι θα διασφαλίσει καλύτερη ποιότητα διδασκαλίας, ιδιαίτερα για τα θεωρητικά μαθήματα, και θα ενισχύσει τη σύνδεση της τουριστικής εκπαίδευσης με τις ανάγκες του κλάδου.
Προτάσεις για Αναβάθμιση των ΑΣΤΕ
Για την ουσιαστική ενίσχυση και αναβάθμιση των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης, οι σπουδαστές και οι καθηγητές προτείνουν τα εξής:
1.Αφαίρεση της Απαίτησης Πιστοποίησης Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Καθώς η συγκεκριμένη πιστοποίηση αφορά τη μη τυπική εκπαίδευση, ζητείται να αφαιρεθεί από τις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ για τις ΑΣΤΕ, ώστε να διασφαλίζεται ότι το διδακτικό προσωπικό θα αξιολογείται βάσει των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών του προσόντων, με κριτήρια που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τυπικής τουριστικής εκπαίδευσης.
2.Πρόσληψη Μόνιμου Εκπαιδευτικού Προσωπικού με Άμεση Σύνδεση με την Αγορά Εργασίας: Οι ΑΣΤΕ χρειάζονται καθηγητές που να διαθέτουν όχι μόνο ακαδημαϊκή επάρκεια, αλλά και εμπειρία και τεχνογνωσία που συνδέονται με την πραγματική αγορά εργασίας. Έτσι, οι σπουδαστές θα εκπαιδεύονται με γνώμονα τις σύγχρονες απαιτήσεις του τουριστικού τομέα.
3.Αναβάθμιση των Σπουδών με Στόχο την Ανωτατοποίηση των Σχολών: Η αναβάθμιση των ΑΣΤΕ σε ανώτατο επίπεδο, ώστε να ανταγωνιστούν πανεπιστημιακά τμήματα τουριστικών σπουδών, αποτελεί πάγιο αίτημα των σπουδαστών. Προτείνεται η ενίσχυση των προγραμμάτων σπουδών και η εισαγωγή μαθημάτων που να καλύπτουν την καινοτομία και τις τάσεις στον παγκόσμιο τουρισμό.
4.Βελτίωση των Υποδομών και Παροχών για τους Σπουδαστές: Η ενίσχυση των υλικοτεχνικών υποδομών, η βελτίωση των παροχών στέγασης και η πρόσβαση σε σύγχρονα εκπαιδευτικά μέσα θεωρούνται κρίσιμες προϋποθέσεις για τη βελτίωση της φοιτητικής καθημερινότητας και της ποιότητας της εκπαίδευσης στις ΑΣΤΕ.
Οι σπουδαστές καταλήγουν ότι μόνο με συντονισμένες παρεμβάσεις και διάθεση για ουσιαστικές αλλαγές από την πλευρά του Υπουργείου Τουρισμού, οι Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης θα μπορέσουν να αναπτυχθούν και να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις του τουριστικού τομέα, διασφαλίζοντας υψηλού επιπέδου εκπαίδευση και προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης.


