Τρίτη, 14 Οκτωβρίου, 2025
20.4 C
Rhodes
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

    Μελέτη Υφιστάμενων Συνθηκών Κυματικής Διαταραχής στο Λιμάνι Πηγαδιών Καρπάθου

    ΚΟΡΥΦΑΙΑ

    Μελέτη κυματικής διαταραχής στον λιμένα Πηγαδιών Καρπάθου – Προτείνεται νέα διάταξη για βελτίωση της προστασίας

    Η Κάρπαθος, το δεύτερο μεγαλύτερο νησί των Δωδεκανήσων, διαθέτει τον κύριο λιμένα της στον όρμο Πηγάδια, στη νοτιοανατολική ακτή. Ο λιμένας αυτός αποτελεί τη βασική πύλη εισόδου επιβατών και εμπορευμάτων στο νησί. Σύμφωνα με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, σχεδιάζεται νέα λιμενική εγκατάσταση ανατολικά και βόρεια του Γαρονήσου, η οποία περιλαμβάνει νέα αποβάθρα, διάδρομο πρόσβασης και τροποποίηση του στομίου με καθαίρεση 70 μέτρων του υφιστάμενου προσήνεμου μόλου.

    Αντικείμενο της μελέτης

    Η μελέτη εξετάζει τις κυματικές συνθήκες στον χώρο ελλιμενισμού με στόχο την αξιολόγηση των επιπτώσεων της μετατόπισης του στομίου στη λειτουργικότητα των υφιστάμενων υποδομών, ιδιαίτερα στα ανατολικά κρηπιδώματα.

    Προσομοίωση κυματικών συνθηκών

    Χρησιμοποιήθηκαν κυματικά και ανεμολογικά δεδομένα από τα προγνωστικά μοντέλα WAMC4 και Skiron-Eta (θέση 946_192) για την περίοδο 1996–2015. Η προσομοίωση πραγματοποιήθηκε με δύο υπομοντέλα:

    • Υπεράκτιο προσομοίωμα: Εκτείνεται σε έκταση 17,1 km² με 177.000 στοιχεία και 90.000 κόμβους.

    • Προσομοίωμα κυματικής διαταραχής: Καλύπτει 645 στρέμματα με 445.000 στοιχεία και 224.000 κόμβους.

    Συνολικά εξετάστηκαν 20 κυματικές περιπτώσεις, οι οποίες αντιστοιχούν σε 100 προσομοιώσεις (20 TOMAWAC και 80 ARTEMIS). Αναλύθηκαν τέσσερα σενάρια: η υφιστάμενη κατάσταση και τρεις εναλλακτικές λύσεις (1, 2 και 3).

    Βαθμολόγηση και αξιολόγηση

    Για κάθε διάταξη αξιολογήθηκαν παραμετρικά οι τιμές ενεργού, μέγιστου και ελάχιστου ύψους κύματος. Επιπλέον, υπολογίστηκε το ποσοστό υπέρβασης των επιτρεπτών ορίων διαταραχής σε επιλεγμένες ζώνες ενδιαφέροντος, με βάση συγκεκριμένο σύστημα βαθμολόγησης.

    Η υφιστάμενη διάταξη προσφέρει αποδεκτές συνθήκες ελλιμενισμού, αλλά η προστασία της λιμενολεκάνης κρίνεται ανεπαρκής. Η Λύση 1 παρουσιάζει αυξημένη διαταραχή κοντά στο στόμιο. Η Λύση 2, με μείωση του ανοίγματος κατά 30 μέτρα, βελτιώνει σημαντικά τις συνθήκες, αλλά εμφανίζει επιβάρυνση κοντά στο αλιευτικό καταφύγιο. Η Λύση 3 επιτυγχάνει περαιτέρω μείωση της διαταραχής, με ήπια επιβάρυνση στα κρηπιδώματα των ημερόπλοιων.

    Συνολικά, η Λύση 3 προτείνεται ως η πλέον κατάλληλη, καθώς προσφέρει την καλύτερη κυματική απόδοση, βελτιώνει την προστασία του λιμένα και μειώνει το κόστος κατασκευής.

    - Advertisement -spot_img
    - Advertisement -spot_img

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ