Δευτέρα, 27 Οκτωβρίου, 2025
19.3 C
Rhodes
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

    Η ιδανική λύση για την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων

    ΚΟΡΥΦΑΙΑ

    Ηλεκτρική διασύνδεση Δωδεκανήσων: Η ανάγκη σύνδεσης Ρόδου – Καρπάθου με την Κρήτη

    Με αφορμή το άρθρο του energypress (21/01/2025) σχετικά με την έναρξη του διεθνούς διαγωνισμού από τον ΑΔΜΗΕ για τη σύναψη συμφωνίας–πλαίσιο αναφορικά με τα υποβρύχια καλώδια που θα διασυνδέσουν τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου με το ηπειρωτικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), επισημαίνουμε για ακόμη μία φορά τη σημασία της σύνδεσης της Ρόδου με την Κρήτη ως απαραίτητο ενδιάμεσο βήμα.

    Ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ και τα βασικά σημεία του έργου

    Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΑΔΜΗΕ, η διασύνδεση των νησιών προβλέπει:

    • Υποβρύχια καλώδια συνεχούς ρεύματος (ΣΡ) που θα συνδέουν τον Υποσταθμό Κορίνθου με αντίστοιχο υποσταθμό στην Κω, μέσω σταθμών μετατροπής (ΣΡ/ΕΡ).
    • Υποβρύχια καλώδια εναλλασσόμενου ρεύματος (ΕΡ) 150 kV που θα επεκτείνονται από την Κω προς τα μεγάλα νησιά του ΒΑ Αιγαίου (Σάμος, Χίος, Λέσβος) και νότια προς Ρόδο και Κάρπαθο.
    • Για τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου, προβλέπεται σύνδεση στο ηπειρωτικό σύστημα μέσω καλωδίων 150 kV που θα καταλήγουν στην Εύβοια και τη Θράκη.
    • Αντίθετα, για τα Δωδεκάνησα, προβλέπεται ακτινική σύνδεση μέσω τριών καλωδίων 150 kV από τον νέο υποσταθμό της Κω προς τη Ρόδο και ένα ακόμα καλώδιο 150 kV από Ρόδο προς Κάρπαθο.

    Η πρόταση για σύνδεση Ρόδου – Καρπάθου με Κρήτη

    Η κατασκευή των σταθμών μετατροπής και η ολοκλήρωση των διαγωνιστικών και αδειοδοτικών διαδικασιών για τη σύνδεση Κω – ΕΣΜΗΕ απαιτεί μεγάλο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, στην Κρήτη, όπου ήδη λειτουργεί η “μικρή” διασύνδεση με την Πελοπόννησο και σύντομα τίθεται σε λειτουργία η “μεγάλη” διασύνδεση (Κρήτη – Αττική), το ηλεκτρικό δίκτυο ενισχύεται σημαντικά και καθίσταται ένας ισχυρός ενεργειακός κόμβος.

    Αξιοποιώντας αυτή τη δυναμική, η σύνδεση της Ρόδου και της Καρπάθου με την Κρήτη μέσω υποβρύχιων καλωδίων 150 kV (ΕΡ) θα μπορούσε να ολοκληρωθεί σε 2-2,5 χρόνια, προσφέροντας:
    Ταχύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ρόδου και Καρπάθου με το ΕΣΜΗΕ
    Βελτιωμένη ενεργειακή ασφάλεια μέσω δημιουργίας ηλεκτρικού βρόχου όταν ολοκληρωθεί και η σύνδεση Κω – ΕΣΜΗΕ
    Σημαντική μείωση ή και μηδενισμό της ανάγκης για τοπική παραγωγή ασφαλείας
    Μείωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ)
    Βελτιωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα για Ρόδο και Κάρπαθο
    Χωρίς πρόσθετο κόστος στις προβλεπόμενες δαπάνες διασύνδεσης

    Ένα σχέδιο με ιστορικό προηγούμενο

    Η πρόταση για τη σύνδεση των Δωδεκανήσων με την Κρήτη δεν είναι καινούργια. Είχε κατατεθεί και περιλαμβάνεται στην τελική έκθεση της ΡΑΕ “Επικαιροποίηση της Στρατηγικής Μελέτης Διασύνδεσης Νησιών με το Σύστημα”, που ανατέθηκε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) το 2008.

    Τα μειονεκτήματα της ακτινικής τροφοδότησης

    Η λύση που υιοθέτησε ο ΑΔΜΗΕ για τη σύνδεση Κως – Ρόδος – Κάρπαθος, μέσω ακτινικής τροφοδότησης, παρουσιάζει σοβαρές αδυναμίες:
    ⚠️ Δεν παρέχει πλήρη ασφάλεια τροφοδότησης (Ν-1) στην ηλεκτρική γραμμή Κως – Ρόδος – Κάρπαθος
    ⚠️ Σε περίπτωση εκτεταμένης βλάβης σε υποσταθμό της Κω ή της Ρόδου, η τροφοδοσία των νησιών δεν διασφαλίζεται, ειδικά υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες
    ⚠️ Η Κάρπαθος δεν έχει εφεδρική σύνδεση (Ν-1) σε περίπτωση βλάβης στο καλώδιο που τη συνδέει

    Για όλους τους παραπάνω λόγους, η προτεραιότητα σύνδεσης της Ρόδου και της Καρπάθου με την Κρήτη είναι η πλέον αποτελεσματική, άμεση και ασφαλής λύση για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων με το ΕΣΜΗΕ.

    ✍️ Σπυρίδων Βάσσος, Χρυσόστομος Ορφανόγιαννης, Αλβέρτος Μαϊσης
    (Πρώην στελέχη της ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ)

    - Advertisement -spot_img
    - Advertisement -spot_img

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ