Δευτέρα, 27 Οκτωβρίου, 2025
23.2 C
Rhodes
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

    Διακοπές με ταπεράκι και σούπερ μάρκετ – Ζημιωμένη η εστίαση από την ακρίβεια και το airbnb

    ΚΟΡΥΦΑΙΑ

    Βρισκόμαστε στην κορυφή της τουριστικής σεζόνκαι θεωρητικά η εστίαση διανύει τη χρυσή της εποχή. Είναι η περίοδος που τα μαγαζιά προσδοκούν να κάνουν τους μεγαλύτερους τζίρους της χρονιάς, για να «ρεφάρουν» πιθανόν και τις απώλειες των προηγούμενων μηνών. Άλλωστε το 2025 δεν ξεκίνησε με το δεξί για την εστίαση.

    Παρά τον πληθωρισμό υπήρξε μείωση του τζίρου σε εστιατόρια-καφέ κ.λπ., κατά -7,6% το πρώτο τρίμηνο, σε σύγκριση με πέρυσι, με απώλειες περισσότερων από 152 εκατομμυρίων ευρώ για το σύνολο του κλάδου (στα 1,84 δισ. ευρώ από  1,99 το 2024).

    Οι αιτίες της πτώσης είναι πολλαπλές. Η ακρίβεια κάνει τους Έλληνες καταναλωτές να περιορίζουν τις εξόδους, προτιμώντας πιο φθηνές λύσεις. Η κατ’ οίκον διασκέδαση με φίλους, η κατανάλωση καφέ και αλκοόλ στο σπίτι, τα ημι-έτοιμα γεύματα, η στροφή στο συγκριτικά φθηνότερο γρήγορο φαγητό, με ντελίβερι και take away, αντί για ταβέρνες, αλλάζουν τις ισορροπίες στην αγορά.

    Παράλληλα, η ραγδαία εξάπλωση του Αirbnb, έχει οδηγήσει σε έναν νέο τύπο τουρίστα, που θα προτιμήσει να ψωνίσει από το σούπερ μάρκετ και να κάτσει μέσα να μαγειρέψει ή να πιει, αντί να βγαίνει κάθε βράδυ έξω.

    Αυτό δε σημαίνει ότι η εστίαση δεν δουλεύει, ιδίως σε τουριστικές ζώνες ή ότι δεν υπάρχει επισκεψιμότητα. Σημαίνει όμως ότι περιορίζεται τόσο η συχνότητα των εξόδων όσο και η ποσότητα της κατανάλωσης εκτός σπιτιού, σε μια προσπάθεια συγκράτησης των δαπανών.

    Αμφιλεγόμενα μηνύματα για την εστίαση

    Σύμφωνα με τον Ιωάννη Δαβερώνη, πρόεδρο της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής (ΕΕΣΑ) και γενικό γραμματέα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορίων και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), είναι ακόμα νωρίς για να βγουν συμπεράσματα για την πορεία του κλάδου τη φετινή σεζόν. Ο τελικός λογαριασμός θα γίνει προς τα μέσα του Οκτωβρίου, και όλοι ευελπιστούν σε ένα θετικό αποτέλεσμα.

    Προς το παρόν όμως τα μηνύματα είναι αμφιλεγόμενα, και αποτυπώνουν μια αγορά πολλαπλών ταχυτήτων.

    «Στην Αττική υπάρχει ικανοποιητική εικόνα για το κέντρο της Αθήνας και στο νότιο κομμάτι, του παραλιακού μετώπου. Στις υπόλοιπες περιοχές η κατάσταση είναι σταθερή. Σίγουρα υπάρχει ανταγωνισμός από τα σούπερ μάρκετ, γιατί ο κόσμος δυσκολεύεται οικονομικά. Όμως και στην εστίαση υπάρχουν μεγάλες αυξήσεις σε πρώτες ύλες, λειτουργικά έξοδα – ιδίως το ρεύμα –  προσωπικό, φορολογία. Δεν μπορεί να κρατήσει τις τιμές χαμηλά όπως θέλει ο κόσμος, όταν στο τέλος πρέπει να υπάρξει κερδοφορία», δηλώνει στο in πρόεδρος της ΕΕΣΑ.

    Ο ίδιος επιβεβαιώνει τη γενική αίσθηση ότι τα μαγαζιά που ακόμα «δουλεύουν καλά» είναι εκείνα που δίνουν και φαγητό στο χέρι, το σουβλάκι, η πίτσα, ενώ και το ντελίβερι λειτουργεί αρκετά. Περισσότερο ζορίζονται τα μεγαλύτερα καταστήματα, με πολλά τραπέζια, που έχουν υψηλότερα έξοδα.

    Οι Έλληνες στις διακοπές μαγειρεύουν και ψωνίζουν τρόφιμα από φούρνους και σούπερ μάρκετ – Πηγή: ΙΕΛΚΑ

    Μένουν μέσα και στις διακοπές

    «Τα μηνύματα που εισπράττουμε από τους συναδέλφους στα νησιά, μέσω της ΠΟΕΣΕ, είναι ότι ο κόσμος έρχεται, απολαμβάνει το ωραίο μέρος, αλλά τα πράγματα στην εστίαση είναι πεσμένα».

    - Advertisement -spot_img
    - Advertisement -spot_img

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ